Software til at optage fra TV-kort
Jesper G. Poulsen
2004-06-26 17:40:56 UTC
Greetings!

Jeg har fået et TV-kort i maskinen og nu søger jeg noget software så
jeg kan "optage" med udstyret.

Skal være freeware/open source/GPL.

OS: Windows 2000 Pro
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Michael Lund Sørensen
2004-06-26 18:01:59 UTC
Post by Jesper G. Poulsen
Greetings!
Jeg har fået et TV-kort i maskinen og nu søger jeg noget software så
jeg kan "optage" med udstyret.
Skal være freeware/open source/GPL.
OS: Windows 2000 Pro
Det kommer jo så an på hvilket tv-kort, men prøv VirtualDub det virker med
de fleste tv-kort.
--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/
Rune Duus
2004-06-26 19:12:43 UTC
Post by Michael Lund Sørensen
Det kommer jo så an på hvilket tv-kort, men prøv VirtualDub det
virker med de fleste tv-kort.
Vil også anbefale VirtualDub.

Det er godt nok ikke lige så pænt og nemt som visse andre programmer, men
det er gratis, og lader brugeren vælge indstillingerne.

http://prdownloads.sourceforge.net/virtualdub/VirtualDub-1.5.10.zip?download
--
Rune Duus
http://www.chipsguiden.dk
Jesper G. Poulsen
2004-06-27 09:53:34 UTC
Post by Michael Lund Sørensen
Det kommer jo så an på hvilket tv-kort, men prøv VirtualDub det
Okay. Det er et Hauppage WinTV baseret på BT848.
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Jesper G. Poulsen
2004-06-27 10:00:40 UTC
Post by Michael Lund Sørensen
Det kommer jo så an på hvilket tv-kort, men prøv VirtualDub det
virker med de fleste tv-kort.
Hmmm... Den finder kun mit webcam... :-(
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Edmund
2004-06-27 17:47:43 UTC
Post by Jesper G. Poulsen
Post by Michael Lund Sørensen
Det kommer jo så an på hvilket tv-kort, men prøv VirtualDub det
virker med de fleste tv-kort.
Hmmm... Den finder kun mit webcam... :-(
Man skal ind og vælge hvilken enhed der skal bruges
Jeg mener det er under capture/pref ( Jeg har ingen kort pt . ,så jeg
kan ikke komme ind i menuen )

Har du ikke fået software og drivere med til kortet.

Kender ikke dit kort, med denne driver er en normalt en forbedring for
bt848/878 kort. større opløsning, og bedre tuning
http://btwincap.sourceforge.net/supportedcards.html
Men vent med at lege med den til du har fået hul igennem med den normale
driver.
Mvh Edmund
Jesper G. Poulsen
2004-06-27 20:17:48 UTC
Post by Edmund
Man skal ind og vælge hvilken enhed der skal bruges
Ja og dér finder den kun mit webcam.
Post by Edmund
Har du ikke fået software og drivere med til kortet.
Det er et ældgammelt kort som jeg har lånt på ubestemt tid.
Den medfølgende software kan ikke få lyden med, da den sendes via
lydkortet.
Post by Edmund
Kender ikke dit kort, med denne driver er en normalt en forbedring for
bt848/878 kort. større opløsning, og bedre tuning
http://btwincap.sourceforge.net/supportedcards.html
Okay.
Post by Edmund
Men vent med at lege med den til du har fået hul igennem med den
normale driver.
Der er ikke hul igennem med den normale driver. Den finder mit webcam
og intet andet.
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Edmund
2004-06-27 22:36:45 UTC
Post by Edmund
http://btwincap.sourceforge.net/supportedcards.html
Under download på siden findes et lille optageprogram du kan prøve
Download filen hedder wdmmiscutils2.7.3.zip
Men selve programmet hedder amcap.exe

Jeg har ikke prøvet siden version 2,7, men her skulle man aktivt vælge,
at man ville have lyden med.

Denne amcap.exe er en forbedret udgave af Microsofts amcap som var med i
de gamle Windows Media encoder pakker.

Af købe/demoversioner er der(Til Mpg)
WinVCR, de nye programmer hedder WinDVR
http://www.intervideo.com/jsp/WinDVR_Profile.jsp

og PowerVCR II
http://www.gocyberlink.com/english/download/download.jsp
Mvh Edmund
Jesper G. Poulsen
2004-06-28 10:16:05 UTC
Post by Edmund
http://btwincap.sourceforge.net/supportedcards.html
Men vent med at lege med den til du har fået hul igennem med den
normale driver.
Jeg havde TV med den normale driver. Så installerede jeg driveren
ovenfor, for at se om den kunne hjælpe mig med optagefunktionen. Nu har
jeg ingenting.

Hvordan slipper jeg af med det elendige skrammel?
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Edmund
2004-06-28 12:21:41 UTC

------=_NextPart_000_0020_01C45D12.D9C3D160
Post by Jesper G. Poulsen
Hvordan slipper jeg af med det elendige skrammel?
Nå ja, glemte lige at fortælle at man nok ikke kan bruge
standdard-softwaren med denne driver. Jeg kunne heller ikke med mit
TvCapture98 kort
Men du ville jo også have nyt software.

Men start installation af den elendige driver, og sæt kryds i
afinstaller, og installer så den gamle.

Men prøv lige Amcap inden.

Nye WinTV drivere og software var måske en bedre ide.
http://www.hauppauge.com/pages/support_pci_boards.html
http://www.hauppauge.com/pages/support_pci_878.html

Har du forresten prøvet at åbne Windows Volumen/recording kontrol,
samtidig med at du har startet dit orginale optageprogram. Nogle
programmer kan godt finde på at flytte hakket væk fra den rigtige optage
kilde (line-in / AUX )
Forbinder du Tvkortet med line-in udvendigt , eller er det en
intern-fobindelse til AUX ligesom f.eks til CD-drev.

Hvis du en gang igen skulle få lyst til denne elendige driver.
Da du installerede btwdmdrvinstaller5.3.8.zip havde du da fjernet de
gamle drivere først.
Gør man ikke det vil den sikkert efter en genstart, spørge om
installation af forskellige ting.
Vælg evt annuller til disse.

Find afsnittet
"Clear all WinTV files and registry entries from your PC" på
http://www.hauppauge.com/pages/support_pci_878.html
--
Mvh Edmund

------=_NextPart_000_0020_01C45D12.D9C3D160

R0lGODlhDgAQAIAAAIKCgv///ywAAAAADgAQAAACEoyPqcvtDx+YwNHarqWx+w92BQA7

------=_NextPart_000_0020_01C45D12.D9C3D160--
Edmund
2004-06-28 13:45:42 UTC
Post by Jesper G. Poulsen
Post by Edmund
[...]

Jeg fik desværre sendt dette indlæg med en vedhæftetet fil, som jeg ikke
kan slette.

Hvilken News server bruger du, jeg sender dette indlæg som svar på det
forkerte inlæg, da det åbenbart kun er news.individual.net der har dit
rigtige indlæg.
Mvh Edmund
Jesper G. Poulsen
2004-06-28 21:29:26 UTC
Post by Edmund
Men du ville jo også have nyt software.
Til at optage med, ikke til at beskue med. Jeg bruger det som TV og
WinTV32 virker perfekt til den opgave. WinTV2000 er til gengæld noget
juks.
Post by Edmund
Men start installation af den elendige driver, og sæt kryds i
afinstaller, og installer så den gamle.
Jeg installerede den gamle igen og fjernede den nye i device-manager;
det hjalp.
Post by Edmund
Men prøv lige Amcap inden.
Er prøvet. Det hjælper bare ikke når det eneste man får ud af det er
sus, sus og atter sus.
Post by Edmund
Nye WinTV drivere og software var måske en bedre ide.
Jeg har de nyeste drivere. Jeg kan stadig ikke optage fra kortet med
lyd.
Post by Edmund
samtidig med at du har startet dit orginale optageprogram. Nogle
programmer kan godt finde på at flytte hakket væk fra den rigtige
Den del virker fint. Nu har jeg også fået minimal lyd med (mest sus).
Post by Edmund
Forbinder du Tvkortet med line-in udvendigt , eller er det en
Udvendigt med stereo-minijack. Ved almindeligt TV-kiggeri har lyden
ingen problemer, men så snart der skal optages er der kraftig
"underlægningssus".
Post by Edmund
Da du installerede btwdmdrvinstaller5.3.8.zip havde du da fjernet de
gamle drivere først.
Nope. Det skulle man ikke iflg. dokumentationen.
Post by Edmund
Hvilken News server bruger du, jeg sender dette indlæg som svar på det
news.tele.dk
Post by Edmund
forkerte inlæg, da det åbenbart kun er news.individual.net der har dit
Jeg har cancel'et indlægget. Det var obsolete.
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Edmund
2004-06-29 00:04:22 UTC
Post by Jesper G. Poulsen
Post by Edmund
samtidig med at du har startet dit orginale optageprogram. Nogle
programmer kan godt finde på at flytte hakket væk fra den rigtige
Den del virker fint. Nu har jeg også fået minimal lyd med (mest sus).
Har du set efter at lyden er sat til f.eks 44000Hz
F.eks Virtualdub har en default på 8000 Hz, eller hvad det nu hedder,
det er i hvert fald ikke brugbart.

Det alene gør det nok ikke, men prøv at skrue langt ned for line-in i
recording control. Tvkort optager tit alt for højt.
Du er vist lydmand er du ikke, så har du vel et program med VU-meter
Cootedit/AUDITION
Et gratis med db angivelse http://www.dago.pmp.com.pl/messer/
Sæt den til omkring -5db
Sig lige til hvis du kender et freeware der er bedre, VU-meter i
AUDITION ser godt ud, men den er ¤#%&# dyr

Har du prøvet at optage TV-lyden i et almindeligt wav optageprogram, for
på den måde at få pejlet sig ind til problemet.

Kan det være en konfligt mellem de forskellige pci slots TV / lydkortet,
der bliver skrevet en del om dette på www omkring tvkort

Du har vel ikke installeret Directx9,0b den har problemer med Pal
tunere.
Microsoft har lavet en update
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=8DFD1B6D-E177-4A0E-91D0-B4310675B02B

Det må sku være her skoen trykker.
Post by Jesper G. Poulsen
Post by Edmund
Da du installerede btwdmdrvinstaller5.3.8.zip havde du da fjernet de
gamle drivere først.
Nope. Det skulle man ikke iflg. dokumentationen.
Ok, så er der sket en del, siden jeg legede med det.
Mvh Edmund
Jesper G. Poulsen
2004-06-29 00:23:18 UTC
Post by Edmund
Post by Jesper G. Poulsen
Den del virker fint. Nu har jeg også fået minimal lyd med (mest sus).
Har du set efter at lyden er sat til f.eks 44000Hz
Lyden er sat til WinTV32's default, nemlig 44.1KHz, 16 bit stereo, PCM.
Post by Edmund
Det alene gør det nok ikke, men prøv at skrue langt ned for line-in i
recording control. Tvkort optager tit alt for højt.
Recording og play står ens. Nøjagtigt ens. Lyden kommer ind af den
samme indgang uanset at jeg optager eller jeg bare ser TV. Det er
lydkortet, ikke TV-kortet der klarer lyden.
Post by Edmund
Du er vist lydmand er du ikke, så har du vel et program med VU-meter
Cootedit/AUDITION
Nope, det har jeg ikke. Bruger ikke PC'en til lyd. Lyd er noget der
forefindes på et stereoanlæg (i STEREO) :-)
Post by Edmund
Et gratis med db angivelse http://www.dago.pmp.com.pl/messer/
Sæt den til omkring -5db
Huh?
Post by Edmund
Sig lige til hvis du kender et freeware der er bedre, VU-meter i
Det gør jeg ikke. Det er ikke min branche :-)
Post by Edmund
Har du prøvet at optage TV-lyden i et almindeligt wav optageprogram,
for på den måde at få pejlet sig ind til problemet.
Nej, for sådan ét har jeg mig bekendt ikke.
Post by Edmund
Kan det være en konfligt mellem de forskellige pci slots TV /
lydkortet, der bliver skrevet en del om dette på www omkring tvkort
Det vides ikke. Det virker jo fint når jeg bruger kortet som TV.
Og min mikrofon virker også fint når jeg er på Virtualdating (med
webcam og mikrofon).
Post by Edmund
Du har vel ikke installeret Directx9,0b den har problemer med Pal
tunere.
Jo det har jeg. Jeg har som nævnt ikke problemer med at se TV - med
stereolyd... :-)
Post by Edmund
Det må sku være her skoen trykker.
Ikke forstået...
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Jesper G. Poulsen
2004-06-29 00:28:19 UTC
Post by Jesper G. Poulsen
Post by Edmund
Har du prøvet at optage TV-lyden i et almindeligt wav optageprogram,
for på den måde at få pejlet sig ind til problemet.
Nej, for sådan ét har jeg mig bekendt ikke.
Opdatering.

Har lige optaget lyd fra DR1 Natradio via Messer. Fin-fin lyd. Nu er
_jeg_ lost...
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Edmund
2004-06-29 04:34:16 UTC
Post by Jesper G. Poulsen
Recording og play står ens. Nøjagtigt ens. Lyden kommer ind af den
samme indgang uanset at jeg optager eller jeg bare ser TV. Det er
lydkortet, ikke TV-kortet der klarer lyden.
Den er jeg 100% med på.

Når du skruer op og ned inde i Windows Recordingkontrol, så kan du jo
ikke høre forskel i dine pc-højtalere mens du optager, det er jo ligesom
når du på din båndoptager regulerer optage styrken, du kan jo spille med
200w uden at optagelsen bliver overstyret, eller spille med 1w og lave
en overstyres optagelse.

Men det har du jo ikke problemer med, når du siger Messer optager en fin
lyd.
Du kan jo samle lyd og video i Virtualdub, men det var godt nok noget af
en cowboy løsning.
Post by Jesper G. Poulsen
Post by Edmund
Et gratis med db angivelse http://www.dago.pmp.com.pl/messer/
Sæt den til omkring -5db
Huh?
http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/vu.jpg

Hvis du forhøjer line-in i recording kontrol vil du se at db nærmer sig
0db, og feltet bliver rødt allerede ved - 3db

For at få vist farver, højreklik i vu-meteret og vælg
show rec meter as > use gradient fill
Mvh Edmund
Jesper G. Poulsen
2004-06-29 05:59:29 UTC
Post by Edmund
Når du skruer op og ned inde i Windows Recordingkontrol, så kan du jo
ikke høre forskel i dine pc-højtalere mens du optager, det er jo
Ikke medmindre jeg har monitorfunktion i software, nej.
Post by Edmund
spille med 200w uden at optagelsen bliver overstyret, eller spille
med 1w og lave en overstyres optagelse.
Så skulle alminelig lytning også virke overstyret. Optagelsen er jo
bare at fange de digitale signaler et sted i computeren. Overstyringen
ville komme allerede umiddelbart efter line-in-stikket, da det er dér
A/D-converteren sidder. Den er fælles med optagelse og TV-kiggeri.
Post by Edmund
Du kan jo samle lyd og video i Virtualdub, men det var godt nok noget
af en cowboy løsning.
Men det ender det nok med, da lyden er en lille smule ude af sync
(lydens signalvej er længere end billedets).
Det ville være fedt om man kunne optage lyden direkte fra TV-kortet.
Post by Edmund
http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/vu.jpg
Hvis du forhøjer line-in i recording kontrol vil du se at db nærmer
sig 0db, og feltet bliver rødt allerede ved - 3db
Den kommer aldrig i nærheden deraf. Det højeste jeg har oplevet er
-3.9dB.

Det er underligt. Jeg kan fint finde ud af optageteknik, når det er
rent hardware; så snart det inkluderer software går der ged i det. :-/

- Men så er det altid god at jeg har dig, Edmund :-)
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Edmund
2004-06-29 13:31:07 UTC
Post by Jesper G. Poulsen
[...]
Selv om signalet kommer fint ind i lydkortet, kan du jo nemt overstyre
selve optagelsen, det kan du jo også på en båndoptager på et
stereo-anlæg, hvis der da ikke er auto-recording kontrol.

Jeg har haft 4 lydkort sammen med mit TvCapture98(BT878), og med alle
har man kunnet overstyre optagelsen selv om lyden er fin i pc-højtalerne
under selve optagelsen. Soundblaster 16 og pci128, et AC97(onboard) + et
andet onboard

Med mit nuværende Hauppauge PVR350 med hardware encoder, som ikke går
via lydkort, kan man også sagtens overstyre optagelsen.

Med det er jo ikke det der er dit problem, når messer optager fint.

Hvilket lydkort har du.
Prøv evt under recording control at vælge noget andet end line-in. hvis
du har muligheden.
Det kan hedde Stereomix. monomix, what y hear + wave måske
Deaktiver microfon.
Under Volumecontrol / indstillinger / egenskaber / indspilning har jeg
disse
http://home20.inet.tele.dk/edworks/indspilning.png
Post by Jesper G. Poulsen
Post by Edmund
[...]
Hvis du skurer line-in helt op, burde du kunne få den op på 0 dB, messer
viser ikke mere end 0.
Hvis ikke, så prøv at sætte en cd eller tuner til line in., så skulle du
gerne kunne.
Post by Jesper G. Poulsen
da lyden er en lille smule ude af sync
Har du undersøgt hvor meget du belaster CPU under optagelse.
Du kan sænke belastning ved at ændre grafikkort opløsning til 16bit.
Hvilke capture formater kan du vælge i WinTv32(send screendump)
Du kan måske vælge mellem BTYUV, YUV9, YUY2, 32bit. 16bit , 15bit etc
Prøv yuy2, 16bit

Kan du vælge avi codec., prøv evt med denne.
http://www.divx-digest.com/software/huffyuv.html Huffyuv er et såkaldt
mjpeg codec, som komprimerer til det halve(et gæt) uden kvalitetstab.

Er avi´en ikke komprimert kræver det jo en hel del af din harddisk,
omkring 30MB pr. sek. så optagelse på separat og defragmenteret harddisk
er altid en god ting.
Mvh Edmund
Jesper G. Poulsen
2004-06-29 13:31:55 UTC
Post by Edmund
Selv om signalet kommer fint ind i lydkortet, kan du jo nemt overstyre
selve optagelsen, det kan du jo også på en båndoptager på et
Der sidder kun _en_ A/D-konverter og kun _der_ kan signalet overstyres.
Resten er ren software.
Post by Edmund
Jeg har haft 4 lydkort sammen med mit TvCapture98(BT878), og med alle
har man kunnet overstyre optagelsen selv om lyden er fin i
Så er der tale om en software-fejl.
Post by Edmund
Med det er jo ikke det der er dit problem, når messer optager fint.
Det kunne være en softwarefejl. Det er ikke en hardwarefejl. Det er
heller ikke overstyret, når det er galt. Der er susen i baggrunden -
susen kommer ikke af overstyrede signaler, men derimod af et for
dårligt signal-/støjforhold.
Post by Edmund
Hvilket lydkort har du.
C-Media 8738-baseret.
Post by Edmund
Prøv evt under recording control at vælge noget andet end line-in.
hvis du har muligheden.
Ja.?
Post by Edmund
Det kan hedde Stereomix. monomix, what y hear + wave måske
Deaktiver microfon.
Ja.
Post by Edmund
Hvis du skurer line-in helt op, burde du kunne få den op på 0 dB,
messer viser ikke mere end 0.
Line-in _er_ helt oppe.
Post by Edmund
Hvis ikke, så prøv at sætte en cd eller tuner til line in., så skulle
du gerne kunne.
Den mulighed har jeg desværre ikke.
Post by Edmund
Post by Jesper G. Poulsen
da lyden er en lille smule ude af sync
Har du undersøgt hvor meget du belaster CPU under optagelse.
Min maskine er stort set ubelastet under alle forhold. Lyden er også
ude af sync ved TV-kigning.
Post by Edmund
Hvilke capture formater kan du vælge i WinTv32(send screendump)
Hvad skulle det ændre?
Min maskine keder sig.
Post by Edmund
Kan du vælge avi codec., prøv evt med denne.
Jeg kan vælge mellem en masse forskellige, men ingen af dem giver bedre
lyd.
Post by Edmund
Er avi´en ikke komprimert kræver det jo en hel del af din harddisk,
omkring 30MB pr. sek. så optagelse på separat og defragmenteret
harddisk er altid en god ting.
Systemet halter absolut ikke. Kun lyden. Billedet er perfekt, men lyden
stinker.
--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
Edmund
2004-06-30 06:08:47 UTC
Post by Jesper G. Poulsen
Post by Edmund
Jeg har haft 4 lydkort sammen med mit TvCapture98(BT878), og med alle
har man kunnet overstyre optagelsen selv om lyden er fin i
Det har også været det samme med alt andet jeg har proppet i line-in
(video / CD osv.)
Post by Jesper G. Poulsen
Så er der tale om en software-fejl.
Hvad så med en båndoptager, der kan man jo også overstye , men
principperne, er måske ikke de samme på pc ?

Nå, lad os glemme det, dit problem piner mig lidt mere ;-)

Problemet : Hvorfor kan Messer optage fin lyd, når dit TVsoftware ikke
kan.

Inde under fanebladet Configuration i Messer kan man under punkt VIII
vælge Sound input device.
Her kan jeg vælge mellem "Maper Microsoft Sound" og så selve lydkortet.
Kan du finde den mulighed i WinTV32 eller WinTV2000
Hvis ikke, så prøv at vælge den modsatte i Messer, for at undersøge om
den så optager lige så dårligt som WinTV32.
Det problem havde jeg en gang med lydprogrammet CoolEdit.

Det lydkort er er ret moderne er det ikke, så hvad det giver af
mulighedder har jeg ingen anelse om. Prøv evt at se i kontrolpanel under
"lyde og lydenheder"
Under fanebladet lydenheder / "indspilning af lyd" en der en
"Advanceret" knap som jeg med mit billige skrammel ikke kan komme ind i.
Jeg har WinXP, så jeg ved ikke om du medWin2000 har andre kontrolpanel
mulighedder.
Post by Jesper G. Poulsen
Min maskine er stort set ubelastet under alle forhold. Lyden er også
ude af sync ved TV-kigning.
Jeg skrev alt dette om videoformat og codec, for at få bedre sync, ikke
bedre lydkvalitet, jeg var jo ikke klar over. at det også var ved
TV-kigning.

Du kunne evt. prøve at ændre noget der hedder overlay/primary
Jeg har en genvej i start/programmer der hedder Primary hvor man kan
vælge overlay/primary.
Eller måske hvis dit grafikkort, har nogle overlay
indstillinger(egenskaber for skærm)
Det er et skud i Tågen, men jeg ville prøve, hvis jeg havde dit problem.
--
Mvh Edmund
Næste side >